Kursus Keusahawanan dan Trip China Usahawan Bersama Shahabudeen Jalil

Jemput Masuk ke portal baru usahawan www.pusatborong.com

pusatboronglogo

KURSUS BORONG CHINA + SEGMEN PUSATBORONG.COM

Tempat : Wisma MCA, Jalan Ampang

Kapasiti : 70 orang sahaja

Waktu : Pukul 9.00 pagi

Yuran : RM 100 sahaja

UNTUK MENDAFTAR, anda boleh terus bank in terlebih dahulu ke akaun Maybank Anzac Consultancy di 564548121741 dan SMS/Whatapps nama penuh dan no. telefon anda ke 017-2517515(SMS/Whatapps)

 

Posted in blog | 24 Comments

Jangan Menyesal Sempena Ramadhan, Anda Masih Ada Peluang !!!

Salam sejahtera ,

Hanya tinggal lagi kurang sebulan saja lagi untuk kita kembali berpuasa

Bulan Ramadhan adalah bulan berkat yang membuka jutaan peluang.

Namun ada di antara kita yang setiap kali menjelang ramadhan, akan menyesal. Sesalan kita adalah kerana kita tidak memulakanperniagaan beberapa bulan lebih awal. Kita tentu pernah melihat bagaimana seorang peniaga gerai di bazar Ramadhan membuat ribuan Ringgit sehari pada bulan yang mulia ini.

Dari pengalaman saya yang pernah berniaga di Masjid India, saya tahu gerai-gerai di situ membuat jualan pada bulan puasa sekurang-kurangnya RM 300,000 selama sebulan dengan separuh daripadanya adalah keuntungan mereka. Satu bulan pendapatan RM 150,000!!!

(Saya juga mengenali ramai daripada mereka kerana mereka akan bekas pelajar saya dari Kursus Borong China dan pernah mengikuti Rombongan kami ke China untuk belajar memborong)

Pendapatan yang mereka perolehi ini adalah lebih banyak daripada gaji SETAHUN seorang senior eksekutif di bank atau jurutera di syarikat Jerman. Walaupun mereka ini hanya perlu bekerja selama sebulan sahaja.

Tidakkah waktu berharga anda lebih baik diluangkan bersama isteri, anak-anak dan rakan-rakan berbanding menghabiskan masa di tempat kerja dengan gaji yang sedikit.

Namun rezeki seperti ini tidak datang bergolek begitu saja, terdapat usaha yang perlu mereka ambil sebelum dari itu.

Selain penjualan di gerai ramadhan, penjualan online juga akan meningkat berlipat kali ganda menjelang puasa. Inilah juga peluang anda untuk membina tapak yang kukuh untuk perniagaan anda.

Saya mengenali beberapa orang  peniaga online yang memulakan perniagaa online beberapa bulan sebelum bulan puasa dan menggunakan peluang permintaan yang tinggi pada bulan puasa untuk mendapatkan pelanggan yang ramai. Kini mereka ini tidak lagi risau, kerana pelanggan yang dibina pada bulan Ramadhan itu terus membeli sepanjang tahun.

Memang benar Ramadhan ini adalah bulan yang lebih baik daripada seribu bulan.

Bulan rezeki dan membina asas bagi usahawan.

Di sini kita dapat lihat dengan jelas, Ramadhan adalah memang bulan Rahmat, terutamanya bagi peniaga dan bakal peniaga seperti anda.

Jika anda seseorang yang baru hendak memulakan perniagaan dengan modal yang kecil. Sekarang ini adalah waktu paling KRITIKAL dan TEPAT bagi anda memulakan perniagaan.

Untuk ini anda perlu bertindak. Jika anda sekadar membaca email ini tanpa bertindak, anda tidak akan ke mana.

Pernah sekali saya melihat seorang rakan saya seorang bapa kepada 5 orang anak menangis mengenangkan tidak mampu untuk membeli anaknya pakaian yang dimahukan. Tangisan seorang bapa yang menyesal kerana tidak mampu mengembirakan anak. Saya juga bersedih dengan keadaan ini.

Namun di dalam lubuk hati saya, saya juga tahu rakan saya ini seorang yang pemalas dan tidak mahu bertindak. Apa yang kita boleh harapkan daripada orang yang tidak mahu bertindak. Mereka ini akan meneruskan hidup mereka dalam penyesalan. Sedangkan rakan saya ini boleh mengubah keadaan kewangannya dengan mudah jika dia berfikir 5 bulan lebih awal sebelum bulan puasa.

Bak kata pepatah, sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.

Selepas selesai hari raya, mereka ini akan teruskan meletakkan azam untuk memulakan perniagaan pada bulan puasa tahun hadapan. Namun pada tahun hadapan mereka ini akan menyesal lagi. Akhirnya putaran ini akan berterusan untuk bertahun atau berpuluh tahun lamanya sehingga mereka ini merasakan diri sudah tua untuk berniaga.

Bagaimana untuk bertindak? Anda mungkin perlu memikirkan langkah yang paling sesuai untuk anda ambil tindakan sekarang supaya sikap malas kita tidak membawa kesedihan kepada anak-anak kita.

Sudah tentu dengan usaha lebih kita ini, kita dapat menghantar anak ke sekolah yang lebih baik, memakai pakaian yang lebih cantik, menyediakan asas yang kukuh untuk mereka membangun dalam hidup mereka nanti. Apa lagi kita mahu selain masa depan anak yang cerah ? Itulah cita-cita setiap ibubapa di dunia.

Moga Ramadhan kali ini akan menjadi bulan yang baik bagi anda yang bercita-cita menjadi seorang usahawan. Anda boleh bermula secara sampingan sebelum mula berniaga sepenuh masa.

Mulakan perniagaan anda hari ini dengan memborong daripada portal borong pertama di Malaysia diwww.pusatborong.com atau datang sendiri ke Gudang kami di 82, Jalan Pandan Cahaya 2/6, Taman Pandan Cahaya, 68000 Ampang untuk memborong barang jualan Ramadhan anda. (Hubungi kami di talian 017-2517515 untuk direction)

Terima kasih dan dengan tulus ikhlas.

Shahabudeen Jalil

Posted in blog | Leave a comment

Ya, Saya Masih Di Sini

Sudah lama tak update blog ini, tiada alasan cuma tukar angin sedikit kebelakangan ini.

Update terbaru sekarang

1. Fokus diberikan kepada portal borong yang saya baru buka beberapa bulan lepas iaitu www.pusatborong.com

pusatboronglogo

2. Memenuhkan barangan di premis pusatborong.com di Taman Pandan Cahaya

Anda yang ingin memulakan perniagaan borong, boleh borong terus daripada lebih 200 barangan yang ada di www.pusatborong.com atau datang terus ke premis kami.

Kedai borong kami dibuka setiap hari termasuk sabtu dan ahad bermula jam 9.00 pagi hingga 9.00 malam.

terima kasih

Shahabudeen Jalil

Posted in blog | Leave a comment

Kursus Borong China (Versi Baru) hanya RM 100 + BONUS PERCUMA

Salam,

Bulan ini genaplah 6 tahun saya menjalankan Kursus Borong China daripada awal pada tahun 2008 sehinggalah tahun ini. Sepanjang 6 tahun ini saya mengekalkan harga sama iaitu RM 399.

Sebagai penghargaan kepada anda, kami akan menurunkan harga Kursus Borong China ini kepada hanya RM 100 sahaja. Penurunan 75% daripada harga sebenar.

Kursus Borong China yang baru ini juga mempunyai segmen tambahan mengenai PusatBorong.com yang anda boleh manfaatkan untuk mereka yang mempunyai modal yang tidak besar untuk ke China.

Anda berpeluang menjadi ahli di PusatBorong.com dan mendapat pelbagai keistimewaan daripada kami.

Ok.. untuk anda yang pernah mengikut Kursus Borong China sebelum ini, harga anda hanya RM 50 untuk keseluruhan Kursus ini. Anda juga perlukan semangat baru, jadi jangan lepaskan peluang ini untuk menyertai Kursus Borong China + PusatBorong.com versi baru yang akan berlangsung pada 10hb Mei 2014 ini.

KURSUS BORONG CHINA + SEGMEN PUSATBORONG.COM

Tempat : Wisma MCA, Jalan Ampang
Kapasiti : 70 orang sahaja
Waktu : Pukul 9.00 pagi
Yuran : RM 100 sahaja

UNTUK MENDAFTAR, anda boleh terus bank in terlebih dahulu ke akaun Maybank Anzac Consultancy di 564548121741 dan SMS/Whatapps nama penuh dan no. telefon anda ke 017-2517515 (SMS/Whatapps)

Terima kasih

Daftar SEGERA hari ini sebelum kehabisan tempat.

Shahabudeen Jalil

p/s : Anda yang pernah menghadiri KBC baru-baru digalakkan untuk hadir semula. Selain daripada membaharui semangat dan ilmu anda, anda juga berpeluang untuk berkongsi pengalaman anda (jika anda ingin berkongsi) dengan peserta lain yang masih baru dalam perniagaan.

Posted in blog | Leave a comment

“Puan K” Takut Buat Laporan Polis Walaupun Dinodai di Facebook

Makin banyak saya dengan orang yang terperdaya dengan penipuan yang berlaku di Facebook oleh kononnya “Mat Salleh-Mat Salleh” yang menghantar parcel dari luar negara.

Ini komen baru yang saya terima daripada Puan K, merujuk kepada artikel sebelum ini bertajuk “Skim Penipuan Internet – Sindiket Penipuan Parcel”

“Baru 4 hari lepasa saya baru tertipu rm5600. Hidup saya makin sengsara sekarang. Terpaksa membyr hutang baru. Takut nk repot polis sbb berchating dgn lelaki omputih dlm fb. Menanggung seksa seorang diri. Penipu tu masih menghubungi saya setiap hari kerana dikatakan parcel saya masih tak lepas under kastam. Agen company courier dia pun dok hubungi saya tak henti.

Saya pura-pura tak syak dia sbb takut dia ugut macam-macam. Bila saya blok dia dlm fb terus dia mengamuk. Dia siap boleh nangis kata dia dh banyak kuar duit beli brg semua utk saya lebihkurang rm90,000.00.

nama dia dlm fb Nelson Walker. agen dia yg dok minta masuk duit nama sarah. akaun cimb yg suruh masuk tu nama dia Monica Tien. Hisshh..bodohnya saya boleh terpedaya dengan ugutan penipu ni. apapun duit saya dah lesap. nasi dah jadi bubur. kalau ada sesiapa kat sini nk buat pemeriksaan adalah dipersilakan. no tel sarah agen penipu tu 016-3562726. no tel nelson penipu tu 0447031936642. akaun cimb monica thien yg saya masukkan duit ialah 11150005314204.

ini mimpi ngeri bagi saya. semoga jadi iktibar kepada semua orang. sejak hari itu saya tutup akaun fb saya.

saya mendoakan semoga satu hari penipu ini mendapat pembalasan yang setimpal.”

Posted in blog | Leave a comment

Cara Memulakan Perniagaan Yang Mudah dan Menguntungkan

Tujuan Gambar Ini akan terjawab dalam artikel di bawah.

Tujuan Gambar Ini akan terjawab dalam artikel di bawah.

Kepada anda yang masih tercari-cari kaedah memulakan perniagaan yang mudah dan menguntungkan secara sampingan sambil bekerja, Artikel ini sangat bagus untuk anda.

Cara Memulakan Perniagaan Yang Mudah dan Menguntungkan

Terima kasih

Shahabudeen Jalil

Posted in blog | 2 Comments

Seminar Usahawan Pusatborong.com PERCUMA

kursus 1

 

Alhamdulillah, Seminar PERCUMA Usahawan PusatBorong.com berlangsung buat kali pertama hari ini dengan penyertaan lebih 50 bakal-bakal usahawan.

Untuk mendapat lanjut mengenai seminar ini dan apa yang anda akan pelajari sila rujuk di Blog Pusatborong.com ini. (Sila Klik Di sini )

Posted in blog | 3 Comments

100 hari lagi 1 Ramadhan – Bulan Peniaga BUAT DUIT LUMAYAN !!!

Salam,
Harinie saya ambil cuti dari pergi ke pejabat untuk menemankan Olga ke pasar tani membeli barangan basah dan sayur-sayuran.
Setibanya di gerai untuk membeli ayam kampung, peniaga itu mula bercakap dengan kawan dia mengenai sesuatu mengenai perniagaan bulan Ramadhan, mendengar itu, saya pun mencelah.
“Lama lagi raya, hangpa nie dah start bincang pasai meniaga”,celah saya memandangkan saya sudah kenal mereka berdua sebelum ini.
“Alah bang, saya bagitau kawan saya nie, hari ini 20hb Mac,  jadi tinggal genap 100 hari lagi sebelum 1hb Ramadhan”, jawap salah seorang daripada mereka.
“Kenapa kira 1hb Ramadhan dan bukan 1hb Syawal, bukan kita RAYA 1 syawal ka ???”, tanya saya untuk mengusik mereka.
“Bagi peniaga macam kita ni bang, 1hb Ramadhan tu la RAYA, sebab bulan Ramadhan adalah bulan rezeki bagi kita.”, jawab seorang lagi panjang lebar.
“Aku ingatkan hangpa nak kejar pahala, rupanya nak kejar duit. ha ha ha”, jawab saya sambil ketawa.
“Sama ja bang, macam abang dok tulis dalam blog la, cari duit pun ibadat kan”, peniaga itu membidas saya dan kami bertiga bergelak bersama.
Selepas itu mereka mula bertanya mengenai produk dalam pusatborong.com, mereka berkata mereka sedang mencari sejenis pisau berbunga yang dijual di pasar malam jalan TAR dengan harga RM 90.00.
Saya pun menunjukan kepada mereka pisau Everrich yang terdapat dalam pusatborong.com
Terdapat 3 jenis pisau Everrich
Setelah memberitahu mereka harga dan menunjukan gambar pisau ini, mereka berkata, memang betullah, inilah apa yang mereka cari.
Alhamdulilah ada juga peluang untuk saya promosikan portal pusatborong.com ini sambil shopping di pasar tani. He he he.
Namun apa yang saya ingin sampaikan hari ini ialah, memang betul cakap peniaga itu.
1. Hanya tinggal 100 hari lagi sebelum 1hb Ramadhan
2. Ramadhan adalah bulan rezeki bagi kita yang berniaga. 
3. Kita perlu bersedia daripada sekarang. 
Kepada anda yang tercari-cari produk, banyak produk baru yang kami baru masukan dalam portalpusatborong.com ini.
Berdasarkan kajian yang kami lakukan, harga kami masih lagi yang paling murah jika hendak dibandingkan dengan mana-mana tempat borong di Malaysia.
Oh ya, slogan portal pusatborong.com ialah GANDAKAN WANG ANDA…  setuju ?
terima kasih
Shahabudeen Jalil
Posted in blog | 2 Comments

Video Keselamatan Dalam Kapal Terbang Yang Lawak – All Blacks New Zealand

Dalam perniagaan, tidak semestinya kita perlu serius sepanjang. Ada waktu dan ketika, kita boleh menjadi lebih santai dan berlawak jenaka.

Pernahkah anda menaiki kapal terbang dan melihat kepada video keselamatan yang ditontonkan sebelum kapal terbang bertolak. Bagi saya, mungkin itulah waktu paling membosankan sementara menanti ianya tamat.

Namun dalam video di bawah ini, anda boleh lihat bagaimana pihak syarikat Air New Zealand menjadikan video ini sesuatu yang lawak dan memberi makna kepada penumpang New Zealan yang kebanyakannya adalah gila dengan sukan Rugby

Kita mendoakan yang terbaik untuk penerbangan Malaysia Airlines MH 370 supaya selamat kembali. Insya-Allah

Shahabudeen Jalil

Posted in blog | 1 Comment

Bagaimana DHL Menggunakan Pesaingnya UPS (secara kejam)

Cuba lihat video pendek di bawah dan berikan pendapat anda…

Posted in blog | 4 Comments

Jalan Keluar Daripada Kehidupan Ini Yang Sempit dan Sukar….

Ini adalah sambungan kepada artikel semalam…. Yakin Berjaya Dalam Bisnes, Tapi Mengharapkan Pertolongan Orang

Terima kasih Tuan, Nasihat,Teguran dan Tunjuk Ajar tuan sangat saya hargai.Saya tertekan dan perlukan sokongan dan tunjuk ajar.Ia telah membuka mata saya untuk menilai kembali dimanakan silapnya saya dan apa yang perlu saya buat untuk berjaya. Sebelum ini saya ada membuat kerja Freelance sebagai pereka ruang pejabat dan gambaran 3D tetapi kadar upah yang saya letakkan rendah kerana setiap pelanggan hanya mahu berurusan dengan harga sangat rendah.Apabila saya mendapat upah dari kerja-kerja freelance upah itu saya telah gunakannya pula untuk menampung hidup kerana tiap-tiap bulan gaji tetap saya tidak mencukupi untuk menyara keluarga,hutang dan perbelanjaan ke tempat kerja.Saya mempunyai 4 anak yang masih kecil.Setiap hari saya berulang-alik ke pejabat dari setapak ke nilai dengan perbelanjaan purata dalam rm40 ke rm50 sehari.Sehingga setiap kali saya mendapat peluang kerja freelance tak dapat menyimpan modal perniagaan.Kerja-kerja freelance pula tidak datang selalu dan juga kerana bebanan kerja pejabat saya terpaksa menghadkan kerja2 luar, namun sehingga kini saya telah menyiapkan lebih 10 projek rekaan sebelum ini. Kadang2 saya berasa sangat letih dan sia2 membuat kerja ini kerana ia mengorbankan banyak masa dan tenaga saya untuk menyiapkan setiap kerja2 pelanggan tetapi kehidupan saya tetap sukar dan saya masih mencari dimanakah silapnya saya dan perlukah saya menukar bidang lain?Untuk pengetahuan tuan,Saya juga pernah membeli pakaian kanak-kanak secara borong di klang-Modal rm200-perniagaan agak perlahan dan hanya berniaga sesama saudara dan rakan terdekat serta Berniaga kerepek yang dibeli dari pengeluar kerepak terkenal dibanting dengan modal sebanyak rm500 berniaga di musim perayaan dan saudara terdekat namun walaupun barangan habis terjual namun untuk mengembangkan perniagaan terganggu kerana tumpuan lebih kepada pekerjaan tetap dan kerja2 pejabat.

Berikut di bawah ialah jawapan daripada saya… 

Salam Tuan,

Jika ditanya pada saya, tuan ada kepakaran dalam bidang yang cukup berharga dan bernilai.

Apa yang tuan kena buat sekarang hanyalah gilap kepakaran tuan tu dan tak perlu tukar bidang ke bidang lain. Fokus pada bidang yang sama cuma baiki kelemahan yang ada. Mungkin dari segi pemasaran skill tuan tu tak berapa baik. Mungkin kerana itu orang tak sanggup bayar mahal.

Macam orang beli handbag la.. handbag yang sama dibungkus dengan cantik, boleh jual dengan harga berganda. Samalah dengan kita yang menjual servis. Jika pelanggan tengok kita nie mcm boleh makan, dia akan tawar harga bukan-bukan. Jika kita propose dengan kemas, kita akan lebih dihargai dengan harga yang lebih mahal.

Jika kerja tuan bagus, tak perlu risau untuk dapatkan job-job lain. Ini akan menjadi buah mulut orang yang berpuas hati itu.

Pelanggan jika puas hati, dia akan cerita kepada 10 orang. Jika dia tak puas hati, dia akan cerita kepada 100 orang.

Jadi bagi kita yang menjual servis, kita kena bagi servis yang terbaik supaya pelanggan itu akan cerita kepada 10 orang. Dan jika dalam setahun, tuan ada 10 orang pelanggan pun. Berita mengenai servis tuan tu dah sampai kepada 100 orang.

Mereka yang mendengar semua tu adalah prospek tuan yang sangat berharga. Bila mereka terlintas mengenai bidang ini, pasti mereka takkan ambil risiko untuk cuba servis orang lain.

Mengenai rungutan tuan mengenai kehidupan sukar. Kehidupan sukar ini adalah hanya persepsi kita. Jika kita anggap hidup ini sukar, maka ia akan menjadi realiti sebagai sukar. sewaktu menghadapi kehidupan yang sukar, cuba kita lihat orang yang lebih sukar hidupnya berbanding kita ?

Dengan mind set sebegini, tuan takkan maju dan takkan berjaya.

Untuk menarik rezeki untuk datang kepada kita, kita kena fokus dan mencari perkara dalam hidup kita yang kita boleh bersyukur.

Cuba tengok sekeliling tuan dan cuba fikir bagaimana untuk tuan bersyukur.

Dalam surah Ar-rahman, 31 satu kali Allah ulang ayat “Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?”

Saya ingin bertanya kepada tuan

Tuan ada 4 orang anak kecil ? Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

Tuan ada kepakaran yang berharga ? Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

Tuan mempunyai pekerjaan ? Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

Jika tuan rasa kecewa, sedih atau lebih. Baca ayat ini dan fahami maksud Fa-biayyi alaa’i Rabbi kuma tukadzdzi ban

Moga dengan itu tuan akan faham bahawa nikmat Tuhan yang diberikan kepada kita ini tidak terhingga banyaknya dan kita adalah orang yang sangat hina jika kita merungut atau merasa diri kita ini sia-sia. Sedangkan kita tidak bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan.

Katakan tuan mempunyai seorang sahabat yang banyak membantu tuan dalam banyak keadaan. Namun setiap kali dia bantu, tuan tidak pernah mengucapkan terima kasih dan sentiasa pula mengkritik bantuan sahabat ini. Adakah tuan fikir dia akan membantu lagi buat kali yang seterusnya ? sudah tentu tidak.

Ia samalah dengan hubungan kita dengan Tuhan. Tuhan tidak henti-henti beri kita nikmat. Namun kita berpaling tadah dan tidak bersyukur. Kita akan lihat pada kekurangan daripada apa yang Tuhan beri kepada kita. Namun Tuhan tidak jemu memberi juga. Namun mungkin kuantitinya berkurang daripada biasa.

Namun apabila kita bersyukur, Allah akan tambah-tambahkan nikmat yang diberikan.

Dan (ingatlah) tatakala Tuhan kamu memberitahu: “Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras”. (Surah Ibrahim ayat 7)

Selepas tuan mula bersyukur dan mencari perkara disekeliling untuk dihargai, pada waktu itu lah tuan akan mula nampak peluang-peluang yang lebih besar.

Terima kasih

Shahabudeen Jalil
www.pusatborong.com

Posted in blog | 5 Comments